پارس مطلب

  • http://i.jootix.ir/img/2013/03/HD-PIC-Jootix.ir-74.jpg
  • http://www.donyayekhodro.com/wp-content/plugins/FAppendImage/images/085966BB-EE4D-A10E-C72A-A18796BB561D.jpg
  • http://dl.topnaz.com/2012/08/53424.imgcache2.jpg
  • http://www.ramsarsms.com/wp-content/uploads/2013/02/ms71111.jpg
  • http://www.yaspatogh.com/images/articles/y1/mashin-haye-jadid-10.jpg
  • http://car.hora.ir/News/40-Fastest-Car/1.jpg
  • http://www.kamyab.ir/wp-content/uploads/Gallery/Car-Cycle/Car/92-01-10/06-World-Top-Luxury-Cars%5BWwW.KamYab.IR%5D.jpg
  • http://dl.shangol.ir/wp-content/uploads/2012/07/Bugatti-Veyron-Grand-Sport-LOr-Blanc-live-in-Frankfurt.jpg
  • برترین خودروهای لوکس در دنیا
  • برترین خودروهای لوکس در دنیا
  • برترین خودروهای لوکس در دنیا
  • برترین خودروهای لوکس در دنیا
  • برترین خودروهای لوکس در دنیا
  • برترین خودروهای لوکس در دنیا
  • برترین خودروهای لوکس در دنیا
  • برترین خودروهای لوکس در دنیا

انواع آمیزش

نامه الکترونیک چاپ PDF

برای مطالعه این مطلب لطفا روی لینک زیر کلیک کنید .

nice


افزودن نظر

این سایت در پایگاه ساماندهی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است ، هر گونه نظرات سیاسی و مقایر با قوانین ایران منتشر نخواهد شد .
لطفا در ارائه نظرات به قومیت ها و هموطنان عزیز احترام بگذارید .
با تشکر مدیریت سایت






کد امنیتی
بازنشانی

قدرت گرفته از جی‌کامنت فارسی ، ترجمه و بازنویسی : سی‌ام‌اس فارسی

شاید دوست داشته باشید این مطلب را هم بخوانید

 

download  چاق کننده گیاهی

بیشتر بخوانید

آتنا ایزدبانوی عقل ، خرد ، منطق ، تدبیر ، باوقار و زیبا

آتنا ایزدبانوی عقل ، خرد ، منطق ، تدبیر ، باوقار و زیبا


بررسی دقیق نوع فعالیت این کهن الگو ها ، نیازمند تحلیل و واکاوی دقیق با در نظر گرفتن شرایط پیرامون و درون فرد است.لیکن ما در این مجموعه مطالب به اختصار به نکات کلیدی و بارز ، که از اهمیت بیشتری برخوردارند خواهیم پرداخت !



ویژگی های اخلاقی

این تیپ شخصیتی به طور کلی افرادی هستند عاقل ، منطقی ، هدفگرا  ، هماهنگ کننده ، همسو کننده ، مدیر و مدبر ، رزم آرا
یکی از خصوصیات بارز افراد آتنا تایپ، داشتن برنامه برای انجام هر کاری است.

آنها افرادی بسیار بسیار رک هستند.

احساسات در این افراد نقشی ندارد و حتی اگه به آنها گفته شود که مادرشون یک ماه دیگر می میرد، گریه و زاری نمی کنند و با خودشون می گویند: خوب مرگ حقه و همه یه روز می میرند .

این افراد بسیار رازدار هستند ، پس اگر می خواهید رازتون را به کسی بگویید که هیچ کس دیگری هم از آن با خبر نشود ، به سراغ این افراد بروید.

این افراد ، اغلب اوقات اهدافی انتخاب می کنند که در جامعه مطرح است ! به عنوان مدرک تحصیلی ، جایگاه شغلی و از این دست اهداف را انتخاب می کنند و برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی های دقیق کوتاه مدت و بلند مدت انجام میدهند . آتنا تایپ ها در انتخاب هدف پافشاری بیهوده و اصرار الکی ندارند و در صورتیکه دلیل منطقی برای تغییر هدف ببینند ، بدون اتلاف وقت به سرعت تغییر هدف می دهند و هدف قبلی را با هدف تصحیح شده جدید جایگزین می کنند !

نگاه مدوسایی از دیگر مشخصه های این افراد می باشد، نگاهی که روح را از تن آدم بیرون می کند . بعنوان مثال ، پسری که با یک دنیا عشق می آید و به خانم آتنا تایپ پیشنهاد دوستی می دهد و او فقط با یک  نگاه مدوسایی کاری  می کند که پسرتا آخر عمر هوس عشق و عاشقی به سرش نزند.

ورزش کردن برای این افراد فقط برای حفظ سلامتی انجام می شود و به اندازه مشخص ( تا حدی که برای سلامتی مفید است) و در زمان مشخص آن را انجام می دهند  و به قهرمانی در رشته ورزشی خاصی اهمیت نمی دهند.
زمانبندی
برای این افراد بسیار مهم است و کاملا بر طبق آن عمل  می کنند. تعریف ایشان از زمان ، ثانیه و یا کسری از ثانیه است.


در کودکی

از بچگی به دنبال مطالعه و کشف علم و اطلاعات هستند و در دوران مدرسه زرنگترین بچه مدرسه هستند، بهطوری که بقیه بچه ها به آنها لقب بچه درس خوان را می دهند.
اول شدن برای اونها خیلی خیلی اهمیت دارد و اگر لازم باشه ،
 خرخوانی هم می کنند .

دوران تحصیلی

دانش آموزان آتنا تایپ برای مطالعه دروس از ابندای سال تحصیلی برنامه ریزی می کنند و هیچگاه آنها را شب امتحان ، نگران و هراسان با حجمی از کتابهای نخوانده نخواهید دید .

گرفتن مدارک عالی تحصیلی از بزرگترین هدفهای اونهاست و تا هر وقت که بتوانند درس می خوانند و می خوانند و هی مدرک رو مدرک و دکترا رو دکترا  …
بالاترین لذت برای آنها کسب مدارک بالای تحصیلی است.

 


رابطه زنان آتنا تایپ با مردان و زنان

اشاره شد که زنان آتنا تایپ ، بسیار منطقی هستند و در کلیه امور زندگی عقلانیت را لحاظ می کنند و توجهی به احساسات و عواطف ندارند. این زنان ، غالباً به دوستی و رفاقت با مردان تمایل داشته ( از میان مردان فقط مردان قدرتمند و قهرمان و در حوزه  سر ، اجازه هم صحبتی و هم نشینی با آنها را دارند ) و فعالیت‌های مردانه را بصورت تنهایی یا به همراه آنها انجام داده و اینگونه روابط را می پسندند .

از نظر این زنان ، مردها بسیار قوی و ستودنی و قابل تائید و تقدیر هستند، و بر این باور هستند که  همواره در دنیا این مردان بوده اند که در صحنه های مختلف زندگی تاثیرگذار بوده اند و تاریخ را شکل داده و یا تغییر داده اند و زنان در این مواقع در کنار آنها حضور داشته اند .

آنها  در رفاقت با مردان همواره از درگیریهای عاطفی و غریزی و جنسی مصون بوده و هیچ تعاملی در این زمینه با آنان ندارند. چراکه تنها از جایگاه حساب و کتاب و منطق رابطه برقرار می کنند نه عواطف و احساسات !!!

به عنوان مثال ، زنان آتنا تایپ را معمولاً در گروه های کاری ، غالباً در گروه های مردانه می بینید و بعید است که با زنان دیگری که با ظواهر زنانه و حجم زیاد احساسات به کار مشغول هستند در حال همکاری ببینید . دلیل این رفتار آنها ضد زن بودن و یا به رسمیت نشناختن زنان نیست ! بلکه از آنجائیکه دستاوردهای جامعه را به رسمیت می شناسند و قوانین کاری و اداری برایشان بسیار مهم است ،  قانون شکنی ها و سهل انگاری های زنانه در کار های جدی ، را نمی پسندند .

 

این افراد رابطه خوبی با پدرشان دارند .

از بین دختران هم کسانی را برای دوستی انتخاب می کنند که هم شأن و منزلت خودشان باشند و با هر کسی دوست نمی شوند، درکل ، دوستان این افراد گلچینی از موفق ترین افراد جامعه هستند.

ازدواج در زنان آتنا تایپ

معمولااز ازدواج دوری می کنند و اگر هم ازدواج کنند کاملاً با حوزه سر و برنامه ریزی و منطقی ازدواج می کنند و مردی را انتخاب می کنند که به آنها آزادی کار ، ادامه تحصیل و انجام فعالیت های اجتماعی را بدهد.

در تمام قسمتهای زندگی زناشویی از همسرداری گرفته تا آشپزی و بچه داری از روی برنامه ریزی انجام می دهندتا حدی که حتی در مسائل جنسی این افراد نیز بر طبق برنامه ریزی رفتار می کنند.

رابطه با فرزند

برای تربیت و نگهداری بچه خود برنامه خاصی دارند و کاملا بر طبق آن عمل می کنند و اگر بچه شون دچار مشکلی بشود ، برای اونها بسیار عذاب آور و ناراحت کننده است و دائم در این فکرند که کجای کارشان ایراد داشته است.

 

مدیریت زمان ، در همه مراحل زندگی آنها دیده می شود . به عنوان مثال مادران آتنا تایپ برای پخت غذا دستور العمل مشخصی دارند که بایستی غذا را به همان شکل و ترتیب آماده و طبخ شود و در زمان معین غذا سرو شود .

در کار

زنان آتنائی در حرفه قضاوت و وکالت و فعالیت های سیاسی و فمینیستی و همینطور در امور بازرگانی و مدیریت ، قابلیت های فراوانی دارند.

ویژگی های کلی

برای رسیدن به هدف از بهترین و راحت ترین راهها اقدام می کنند و قبل از آن ، برنامه ریزی کرده و همه جوانب آن را می سنجند .

آنها ذهنی پویا و فعال دارند، ابتدا شرایط موجود را به دقت و موشکافانه بررسی می کنند ! تمام نشانه های موجود را می بینند و با در نظر گرفتن تمام جزئیات به کل ، نگاه می کنند . به اندازه لازم به جزئیاتی که به کل مسئله مربوط است نگاه می کنند ،در حالیکه سایرین عموماً یا جزئیات را نادیده می گیرند و یا بیش از اندازه به مطالب ریزی که اهمیت چندانی ندارد بها می دهند.


بسیار با نظم و ترتیب و مقررات هستن و در تمام کارهاشون برنامه ریزی دارند ، از رفتن به یک مهمانی ساده گرفته تا رفتن به یک سفر و انجام کارهای اجتماعی و مدیریتی بزرگ.
افرادی که انرژی آتنا در آنها فعال باشد ، برنامه هایشان واقع بینانه بوده و توان واقعی خود را می شناسند ، هدف را نیز دقیقاً شناسایی می کنند و با مدیریت زمان و با کمترین اتلاف انرژی و زمان را دارند و همواره در حال حرکت به سمت هدف تعیین شده هستند .

نکته مهم بعدی ، عملگرا بودن آنها است . افراد آتنا تایپ را هرگز در حال سخنرانی در خصوص اهداف و کارهایشان نمی بینید !
آنها همیشه در حال انجام کار هستند و وقتی برای تلف کردن در نظر نمی گیرند !

افرادی که انرژی آتنا در آنها فعال باشد ، مدیریت بحران را به خوبی می شناسند. بطوریکه در زمانهای بحرانی و شرایط خاص که دیگران قادر به تصمیم گیری صحیح نیستند و بحران زده می شوند ،آنها به راحتی می توانند ، تصمیمات ذهنی سریع بگیرند و در مواقع حساس و شرایط بغرنج همواره خونسردی خود را حفظ می‌کنند، چراکه مشاهده گر قوی دارندو قادر هستند بدون در نظر گرفتن احساس و هیجان، منطقی اندیشیده و تصمیم صحیح بگیرند .

قانون و مقررات جامعه رو به نحو احسن اجرا می کنند و محافظ تمدن و شهرنشینی و نظم و قواعد مربوط به آن هستند.

این افراد معمولا رؤسای دفاتر و کارمندان ارشد و عالی رتبه ای  دقیق و منظم برای افراد و موسسات ومجموعه های شغلی قدرتمند هستند.

 


هیچگاه افراد آتنا تایپ را در حال جبهه گیری در زمینه ای و یا اصرار و پافشاری همراه با عصبانیت در خصوص نقطه نظر و عقیده شان نمی بینید . آنها نظر خود را یک بار ، بصورت شفاف و واضح بیان می کنند و اصراری بر قبولاندن آن به سایرین ندارند .
بسیار میانه‌رو هستند و همواره در مورد خودشان و انتخاب هایشان معتدل و با رعایت اعتدال بوده و هر گونه افراط و تفریطی را در مورد خود غیرممکن می‌دانند. در انجام امور هر چه که باشد بسیار محافظه‌کار هستند و کلیه جوانب امر را در راستای رسیدن به هدفشان بررسی کرده و در تصمیم‌گیری‌هایشان دخیل می‌کنند و پس از آن قاطع و صریح مبادرت به انجام کاری می‌کنند. همچنین آنها با کمترین میزان ریسک پذیری ممکن انتخاب می کنند .

تمرین عملی برای رشد آرک تایپ آتنا


۱٫چند نمونه از انتخاب های روزمره خود را بنویسید . بررسی کنید که تا چه اندازه در این تصمیم گیری ها ، احساسات و عواطف شما دخیل بوده اند و تا چه اندازه ذهن و منطق ؟! 

برای انجام دادن هر کار دلیل منطقی بیاورید، نه اینکه دوست دارم ، دلم می خواهد ، این حال می داد ، الان این کار می طلبید و یا جمله هایی از این قبیل. . . مثلا برای خوردن یک تکه موز دلیل منطقی به این صورت هستند:

پزشکان می‌گویند، یک موز متوسط ۴۶۷ میلی‌گرم پتاسیم و تنها یک میلی‌گرم سدیم دارد و به همین دلیل خوردن روزانه یک موز، از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند
۲٫  برای تک تک کارها و حتی قرارهای دوستانه خود از قبل برنامه ریزی کنید و حتما طبق آنها عمل کنید.
۳٫  تعریفتان از زمان ثانیه باشد، یعنی هر ثانیه که می گذرد، متوجه گذشتن آن باشید.

 


۴٫ تعهد داشتن، یعنی هر کار و مسئولیتی را که می پذیرید بطور کامل در زمان خواسته شده به انجام برسانید.

۵٫ کارهای غریزی و احساسی خود را مطابق با زمان انجام دهید، بطور مثال دستشویی رفتن، یکبار صبح ساعت ۸ صبح و یکبار شب ساعت ۷ شب یا حمام رفتن فقط هر شب ساعت ۸ شب انجام شود  یا نهار خوردن ، هر روز راس ساعت ۱۲ ظهر نهار میل کنید.

۶٫ در محیط کاری و در ساعات اداری ، تا جائیکه که می توانید تنها از حوزه سر رفتار نموده و انتخاب کنید و تعاملات احساسی ‌عاطفی و دوستانه خود را به زمان مناسب موکول نمائید .

۷٫  یکی از اهداف خود را در نظر بگیرید ! ابتدا آنرا به اهداف کوتاه مدت تقسیم کنید و بعد برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید . در حین انجام برنامه ، بررسی کنید که تا چه اندازه واقع بینانه زمان بندی کرده اید و چگونه می توانید آنرا بهینه کنید ؟

۸٫  به عنوان تمرین ، بحران یا حوادث غیر مترقبه ای که ممکن است در زندگی روزمره برایتان پیش بیاید را تصور کنید ، تمام جزئیات موجود را که در این خصوص اهمیت دارند را شناسایی کنید ، کارهای لازم را شناسایی کرده و اولویت بندی کنید ،  حال بررسی کنید چگونه می توانید آنرا به بهترین شکل مدیریت کنید !!! این تمرین را در خصوص موارد عادی و روزمره  و همچنین موارد غیر عادی و غافلگیر کننده انجام دهید تا به این ترنیب مدیریت بحران را تمرین کرده باشید.

اسطوره آتنا


آتنا ، دختر زئوس ، خدای خدایان و متیس” خدابانوئی از خانواده تایتان ها است که قبل از المپیان سلطنت میکردند. وقتی پیشگویان به زئوس خبر دادند که متیسباردار است و فرزندی قوی تر از زئوس بدنیا خواهد آورد ، زئوس از خشم همسرش باردارش را بلعید اما بعد از چندی سردرد بسیار شدیدی گرفت و هفاستوس آهنگر خدایان، با تبرزین سر زئوس را شکاف و از شکاف آن آتنا به شکل یک زن بالغ با لباس جنگی بدنیا آمد و به جای گریه نوزادی ، نعره ای سلحشورانه زد. آتنا فرزند محبوب زئوس گشت و آنقدر زئوس به او مهربانی و بخشش کرد که خدایان دیگر را به حسد واداشت. او به خدابانوی باکره مشهور است چون هرگز ازدواج نکرد.

آتنا قوی ، خونسرد و خویشتن دار و با نظم است. گرچه او خدابانوی دفاع و جنگ سلحشورانه است اما با ” ارس” خدای جنگ متفاوت است زیرا که در جنگ بیش از خشونت ، از استراتژی و دیسیپلین نظامی استفاده میکند و کارش حمایت شهروندان آتن است. جنگ برای آتنا ، برای حفظ شئونات اخلاقی است تا خونریزی و کشتن و قتل و غارت. میتوان گفت از نظر مرام اخلاقی، آتنا بیشتر به برادرش آپولو نزدیک است تا به آرس خدای جنگ چون که در کارهایش عقل و حسابگری و لوگوس را بکار میگیرد که برای یونانیان داشتن لوگوس ، مقدس شمرده میشد. . آتنا زنانگی خودرا در زیر کلاهخود طلائی و پیش بند ی از پوست بز که از پدرش زئوس هدیه گرفته و سپر طلائی که نقش سر مدوسا بر آن حک شده است، پنهان ساخته است( تصویر مدوسا همان تصویری است که مردان با نگریستن به آن تبدیل به سنگ میشده اند.)
آتنا، بعنوان یک ایزد بانوی باهوش ، مدبر است و همیشه با هدف و برنامه پیش میرود. ( بخاطر بسپریم که او از سر زئوس بدنیا آمده) . او خدا بانوی مدافع قوانین و سلسله مراتب طبقاتی است.قدرت خدائی او در ایجاد فرهنگ ، تمدن و فرم دادن مجلس سنا و قانونگزاری در آتن آشکار است. او به انسانها رام کردن اسبان ، واستفاده از جنگل ها و صنایع دستی را هدیه داد.


آتنا خدابانوی هنرهای خلاق نیز هست و باید گفت او همه استعدادهایش در جهت رضایت پدر و همچنین حمایت اوست . او مغرورانه و جسورانه ” میگوید که ” هیچ مادری مرا نزاده است. من مردانگی را حرمت میگذارم الا در ازدواج . بله من با تمام وجودم دختر پدرم هستم”. چنین است که او مورد احترام ترین و قوی ترین خدابانو در تفکر مردسالاری یونانی و همچنین کوه المپ است و لقب اش ” دختر پدر” ست. آتنا صدای زنانه نظم و سامان شهروندی و تمدن است و شهر آتن به نام او است. در حالیکه او را از حیث قدرت بعد از زئوس به شمار می آورند، از جهاتی باید گفت که او با زئوس برابر است. در ایلیاد ، هومر دائما آنها را با هم صدا میکند: ” ای پدر زئوس و ای آتنا” . “هسیود” تاریخ نگار هم او را مساوی با پدرش زئوس در قدرت و در درک و هوشمندی میداند.

آتنا خدابانوی سنجش و داوری نیز هست اما داوری ها ی او بر حسب احساسات شخصی خودش نیست بلکه بر اساس اصول اخلاقی و موازین راستی است. شاید بکارت او بطور سمبولیک رمز این باشد که این خدابانو در قضاوت و دادگری ، خرد پاک را بدون وسوسه ها و تمنا ی خواسته های شخص خودش بکار میگیرد .

بیدار کردن این آرکی تایپ ، بیدار کردن تعمق و توازن اندیشه و سنجش چیزها با هم و داوری اخلاقی و بدون در نظر گرفتن احساسات شخصی است. البته باید بر حذر بود که شمشیر آتنا گاهی دو لبه هم میشود و خونسردی او میتواند منجر به یخ زدگی و بی احساسی نیز بشود.

از نقطه نظر روانشناسی ژرف ، آتنا ” آنیموس” را در زنان قوی میکند و زنان آتنائی ، استعداد و تمایل شان بیش از دلبری و جستجوی مرد و ایجاد رابطه رمانتیک و یا ازدواج ، در تحصیل و پژوهش و شغل و بدست آوردن موقعیت اجتماعی برابر با مردان در اجتماع است.

اسطوره دیونسوس


تصدیق کردن دیونیسوس یعنی اینکه جایگاه مرگ را به رسمیت بشناسیم و قبول کنیم , درکش کنیم و به آن ارج بگذاریم . تمامی طیف مرگ و زندگی و هم درد و هم وجد را به یک اندازه به رسمیت بشناسیم . چنانکه این کار را بکنیم , حتماً جراحتی به ما وارد می شود با درد به ما جراحتی داده می شود , اما با ملالت اینها می توانیم از زندگی کردن مطابق انتظارات , فرهنگ و جامعه رها بشویم  و خدای عشقی است که بیشترین از خود بی خودی را می آورد و خدایی است که رنج می کشد و تمامی کسانی که این خدا را دوست دارند رنج می برند . با طبیعت و زنها نزدیک است . معمولاً او را یک عنصر مخرب تلقی می کنند . معمولاً باعث درگیری و دیوانگی هم ممکن است بشود .

رومی ها به او می گفتند libez patez او ستوده ترین خدا در بین خدایان و بشر بود .

خدای خلسه و وحشت , خدای وحشی گری و رستگاری

تنها خدای المپ بود که مادرش یک زن فانی بود . گیاهان محبوبش انگور و مورد و … تمامی طبیعت قلمرو اوست .

آتش سیال در تاک : خونی که در رگ جریان دارد , قلمرو اوست .

هم در اسطوره و هم در مراسمی که برایش برپا می شد , همه زنان او را احاطه کرده بودند . او توسط عاشقان از خود بی خود ( حوری ها ) محصور بود . ( به عنوان کودک الهی ) .

عصایی به نام tirsus در دست می گرفت که برگهای مو از آن پر بود . فرزند سمله و زئوس بود . زئوس عاشق سمله می شود به صورت یک مرد معمولی درمی آید و او را حامله می کند . هرا خودش را به صورت یک پرستار پیر درمی آورد و به سمله   می گوید برای اینکه بفهمی او زئوس واقعی است , از او بخواه که خودش را در هیئت خدایی به تو نشان بدهد . سمله , زئوس را قسم می دهد و زئوس در هیبت خدای آذرخش درمی آید و بلافاصله سمله می میرد .

زئوس بعد از مرگ سمله از ران خودش به عنوان یک رحم استفاده می کند و دیونیسوس را پرورش می دهد و هرمس قابله او می شود اما هرا دست از کینه توزی برنمی دارد .

کاری می کند که پرستارهای دیونیسوس دیوانه بشوند و او را بکشند . اما زئوس به نجات او می آید و او را به شکل یک قوچ در کوه نیا او را بزرگ می کند .

دیونیسوس در اوایل جوانی دست به سفر می زند . از مصر سفرش را شروع می کند . سوار بر ارابه ای است که چند پلنگ آن را می کشند و ملازمش زنهایی هستند که دلباخته او هستند , باکانتها که راهبه هایی زیبارو هستند . در حالی که تاجی از مورد بر سر گذاشته اند حامی شراب و عصایی به دست دارند و دیوانه وار می رقصند و پَن pan پسر هرمس ( با بالاتنه انسان و پایین تنه بز ) ساتیراها که نیمی اسب و نیمی انسان هستند و برای ارضای خواهشهای نفسانی دنبال هم می کردند و خدایان فصول و پسران آپولو و هرمافرودیت ( پسر هرمس و آفرودیت که دوجنسی بود ) به هر کجا که می رفت شروع به آموختن کاشت تاک می کرد . در طول سفر کسانی که او را منکر می شدند دیوانه می شدند و دست به خشونت و کشتار می زدند .

انکار دیونیسوس باعث دیوانگی می شود .

اسطوره او پر از صحنه های قتل و دیوانگی است .

او عاشق erigoneh می شود . به پدر او جامی شراب می دهد و او با دوستانش           می خورد , حال آنها دگرگون می شود و فکر می کنند او می خواهد آنها را بکشد و قبل از مرگ او را می کشند و erigoneh که یک دختر آتنی بود , خودش را از درخت دار می زند و دیونیسوس باعث می شود که همه دخترهای آنجا دیوانه شوند و خودشون را دار بزنند .

در رم و ایتالیا مراسمی به افتخار او برگزار می شود که تصاویر آدمها را از درخت آویزان می کنند .

Liberty = liber= دیونیسوس

وقتی به یونان بازمی گردد برای ایزدبانوی کبیر , دیونیسوس را غسل می دهند و او را از قتل هایی که کرده پاک می کنند و او هم کاهن ایزدبانو می شود و هم خدا .

آریادنه دختر منیوس پادشاه کرت را به همسری انتخاب می کند .

او در labinenty در زیرزمین حبس بوده و دیونیسوس او را درمی آورد .

اگر دیونیسوس او را نجات نمی داد دخترک خودکشی می کرد . زئوس به خاطر دیونیسوس آریادنه را جاودانه می کند . آریادنه و آفردودیت را گاهی یکی می دانسته اند .

( آئین پرستش آلت تناسلی مرد در همه دنیا وجود دارد . )

آریادنه ایزدبانوی هلال ماه بوده در دوران قبل از المپ . اما او را به صورت یک زن فانی درآورده بودند خدای المپی .

سمله که به وسیله صائقه زئوس کشته شده  رستاخیز پیدا می کند . دیونیسوس به هادس می رود . هادس به او می گوید باید در ارضای مادرت چیزی خیلی با ارزش به من بدهی و او گیاه مورد را به هادس تقدیم می کند . مادرش را برمی دارد و به المپ می رود و سمله هم که قبلاً ایزدبانوی ماه و زمین بوده دوباره جاودانه می شود .

آئین پرستشی که برای دیونیسوس برگزار می شد = زنها در نقاط مختلف دور افتادة کوهستانها با این خدا راز و نیاز می کردند و به ضرب آهنگهای خیلی هیجانی پایکوبی می کردند .

در این مراسم شراب و مواد سکرآور دیگر که جهت مراسم آئینی مصرف می شد با آهنگ های از نی و سنج و طبل ( مثل سماع دراویش ) به حال خلسه می رفتند و خودشان را با این خدا یکی می دانستند . و بعد حیوانی را تکه تکه می کردند و خام خام گوشتش را می خوردند و به این باور که خدا در گوشت این حیوان حلول پیدا کرده و آن را می خوردند که خدا را به درون خود ببرند . این یک عمل مقدس        گروهی بود .

جشنواره دیونیسوس هر ۲ سال یکبار در معبد دلفی برگزار می شد و زنهایی که نمایندگان دولت شهرهای مهم بودند شرکت می کردند .

آپولو معبدش را در زمستان به دیونیسوس می داد . هر سال یک مراسمی در دلفی برگزار می شد که زنها یک رقص مذهبی برای بیدار کردن دیونیسوسِ کودکِ درونِ گهواره می کردند . در آئین پرستش دیونیسوس , زندگی و مرگ به هم تنیده می شد .

دیونیسوس به دستور هرا به وسیله تیتان پاره پاره و خورده می شود . اما قلبش را آتنا برمی دارد و زئوس به او حیات دوباره می دهد . قبر او در معبد آپولو در دلفی است . هر ساله به عنوان یک کودک تازه تولد یافته مورد پرستش قرار می گیرد . ( یعنی در دل هر آپولو تایپی یک دیونیسوس است و مهمترین بخش از آپولو پذیرش و زندگی کردن دیونیسوس برای رشدش است . ) .

 

اسطوره هفایستوس

هدیه خلاقانه هفائستوس تماماً زمینی است و در هر چه که تولید میکند عظمت و جادویی وجود دارد، او در کارگاهش عالی و بی همتاست ولی مانند انسان مدرنی که خود را منحصراً با کارش تعریف میکند . خارج از کارگاهش هیچی نیستتصویری از هفائستوس ” : زمین او را نپذیرفته است . کسی که تمدن از کارش و عرق جبین او رشد کرده است ؛ آگاهی طبقاتی و غلیان جنون آتش افروزی و انزجار و کینه ، خلاقیت بی پایان و منبع عرضه ی بیشتر ین نبوغ در جهان ، بی قرار، انفجاری آتش فشانی و آماده ی قیام علیه اربابان مستند . با این حال جنگ و دعوا را دوست ندارد . خواهان صلح است و انسان دوستی فطری است مانند خود آتش ساده و به همان اندازه پر انرژی است.
هفائستوس به عنوان خدا ، آرک تایپ و انسان بیانگر نیاز عمیق انسان برای خلق چیزهای زیبا و قابل استفاده است .

هفائستوس خدا( ولکان VOLCAN:)
خدای کوره آهنگری و فلز کار المپ . خدای آتش زیر زمینی ، مردی قوی هیکل و لنگ ، محزون و منفور ، در عشق بد شانس ، نابغه ای خلاق ، تنها خدایی که کار میکرد . تنها والد او هرا بود . صنعت گری مبتکر که چیزهای زیادی برای خدایان درست می کرد . خالق پاندورا( اولین زن از نوع بشر ) و همچنین خالق مستخدمه های طلایی ، همسرش آفرودیت به او خیانت میکرد.

کهن الگوی هفائستوس :

۱٫  در یک فرهنگ آسمان خدا ( پدر سالارانه ) هر آنچه زمینی است خوار و بی مقدار است مانند : مادر زمین ، غرایز ، بدن و زنان و مردانی که به هفائستوس شباهت دارند . هفائستوس آرک تایپ کار خلاقانه است . او در دل یک غریزه ی عمیق کار و خلاقیت نهفته است . از طریق ساختن چیزها ، عواطف درونی ( زیبایی و بیان احساس ) و آنچه که در درون انسان مدفون شده بوده مرئی می شود و آنگاه میتوان معنای درونی آن را پیدا کرد . آنچه که عمیقاً ولی به طور مبهم در روان احساس میشود با کار خلاقانه و ساختن یک چیز ، شکلی مشخص به خود میگیرد .

۲٫  آتش زیرزمینی و کوره آهنگری
آتش زیر زمینی = احساسات پرشور = اشتیاق جنسی و آتش عشق قبل از ابراز یا خشم فرو خورده شده با میل وافر به زیبایی که در بدن احساس می شود .
کوره آهنگری جایی است که کار تفسیر یا تغییر شکل احساسات عمیق به چیزی در بیرون از فرد انجام میشود
.

۳٫  صنعت گر لنگ
تنها خدای اصلی المپ که از لحاظ جسمانی معیوب بود
. خلاقیت او از زخم های عاطفی اش جداشدنی نیست . شفا دهنده ی مجروحی که با شفا دادن دیگران زخم های خودش التیام مییابد . نمیتوانست زیبا باشد لذا زیبایی می آفرید . انگیزه کار ، شفا دادن زخم هاست .

۴٫  حافظ صلح خانواده .

۵٫ هفائستوس و آفرودیت : اتحاد میان کار و عشق و زیبایی

۶٫ هفائستوس و آتنا : اتحاد کار خلاقانه و هوش باعث میشود مرد بداند چگونه کار خود را به دنیا عرضه کند.


آرس خدای جنگ ، سلحشور ، سرباز ، رقصنده ، عاشق ، دوست ، رفیق ، مرد عمل المپ

بررسی دقیق نوع فعالیت این کهن الگو ها ، نیازمند تحلیل و واکاوی دقیق با در نظر گرفتن شرایط پیرامون و درون فرد است.لیکن ما در این مجموعه مطالب به اختصار به نکات کلیدی و بارز ، که از اهمیت بیشتری برخوردارند خواهیم پرداخت !

ویژگی های اخلاقی

خود را ابراز میکنند ،  فعال و به شدت عاطفی هستند ، قبل از عمل فکر نمی کنند.

رفیق باز، اهل مرام ومعرفت و بسیار لوطی منش  هستند ، اهل کل کل کردن و شرط بندی هستند .

هنگام درگیریها و عصبانیت ، فحش می دهند و سریع کتک کاری می کنند( جنگ آرس تن به تن است) به طور کلی خیلی زود از کوره در می روند  و قادر نیستند که از مهارتهای کلامی برای تغییر جهت دعوا استفاده کنند.

عاشق هیجان و کارهای با ریسک بالاهستند ، کارهایی مثل موتور سواری و شیرین کاری کردن با موتور ، بادی گارد بودن، آتش نشان بودن  و بدلکاری و .. .

دست فرمان آنها در رانندگی بسیار خوب است، بسیار مهیج و شاید به نظر دیگران خطرناک رانندگی کنند ولی خودشان می دانند که چه کاری می کنند و با مهارت و تبحر یک راننده حرفه ای رانندگی می کنند.
بعضا عاشق ماشین هستند و بسیار به آن رسیدگی می کنند و آن را تمیز نگه می دارند و نمی گذارند به آن لک بیفتد.

این افراد دارای بدنی قوی و نیرومند هستند ، گاهی وقتها بدون اینکه خودشان بفهمند، عضلاتشون منقبض و انگشتانشان مشت می شود . به هیکل و اندامشان خیلی اهمیت می دهند و همیشه تناسب اندام خودشان را حفظ می کنند ، بادی بیلدینگ ورزش مورد علاقه این افراد است ، به طور کلی اونها زبان بدنشان می فهمند.

در کودکی

بسیار پرانرژی و خستگی ناپذیر هستند، از صبح زود که بیدار می شوند ، آنقدر بازی و جست و خیز و شیطنت می کنند که بدنشان خیس عرق شود و اصلا احساس خستگی نمی کنند.
حتی می توانند از دیوار صاف هم بالا بروند، متاسفانه بعضی از دکترها به آنها لقب بیش فعال را می دهند و با تجویز قرص و دارو سعی در آرام کردن این بچه ها دارند ، در صورتی که این بچه ها کاملا از سلامت جسمانی برخوردارند.

شبها از خستگی فعالیت بدن یزیاد بیهوش می شوند و صبح دوباره با انرژی زیاد شروع به فعالیت می کنند، بسیار خوش خوراک هستند، ولی به خاطر فعالیت بدنی زیاد ، اضافه وزن ندارند.

این افراد از بچگی هم اهل زد و خورد و دعوا با همسالان خود هستند،  وقتی در یک زد و خورد شرکت دارند احساس غرور میکنند و از وسط دعوا بودن ، لذت می برند ، همیشه به علت جنب و جوش زیاد یک جای بدنشان زخم است ,خیلی وقتها با سر و کله زخمی به خونه می آیند .

اگر دوران کودکی او خوب باشد . جنبه عاشق درون او رشد می کندو  مردی خواهد شد که دوست دارد عشق بورزد.

دوران تحصیلی

ترشح هورمون های مردانه باعث تشدید تکانه ای بودن ، تهاجمی بودن ، فعالیت بدنی ، عاطفی بودن و میل جنسی می شود .
بدون تفکر عمل می کنند و احساساتشان را به همه نشان می دهند، در مدرسه بچه ها او را سپر بلای خود می کنند و اگر این الگو تثبیت شود، در بزرگی هم تداوم پیدا می کند.
دوستانش در این دوره بسیار مهم و تاثیرگذارند ، ممکن است به دنبال فوتبال و بسکتبال  و به طور کلی ورزشهای پرتعرق و رقابتی بروند یا ممکن است این انرژ را در فعالیت های پر هیجان مثل اتومبیل رانی ، کوهنوردی و یا سایر فعالیت های هیجان انگیز تخلیه کند و یا مدرسه را ترک کند و وارد دسته خلافکاران شود.

 رابطه مردان آرس تایپ با مردان و زنان

آنها درمورد زنان بسیار تعصب دارند  و غیرتی هستند و برایشان فرقی نمی کند که این خانم با آنها نسبتی دارد یا خیر، همه خانم ها را ناموس خود دانسته و با هر کسی که بخواهد برای آنها مزاحمتی ایجاد کند به شدت برخورد می کنند.
بطور کلی از اینکه خانم ها از او درخواستی داشته باشند، برایشان خشنود کننده بوده و از این طریق به آنها توجه کرده و از آنها حمایت نموده و هواخواهشان بوده  و این برایشان بسیار مهم و ارزشمند است و همیشه با تک تک آنها این حس سرپرستی و حمایت از ایشان را تجربه می کنند.

دوستان همجنسشان بهترین و مهمترین بخش زندگی آنها هستند و هیچگاه نمی توانند دوری آنها را به مدت طولانی تحمل کنند و به آنها دلبستگی و علاقه و تمایل شدید و خاصی دارند و هنگامی که هر کدامشان ، هر کاری داشته باشند مثل اسباب کشی و دعوا و از این قبیل ، با جان و دل و زودتر از همه آنجا هستند.

ازدواج در آرس تایپ

جفت مناسب او آفرودیت است : هر دو طبیعتی حسی و پر شور دارند . هر دو اینجا و اکنونی هستند ، همدیگر را درک میکنند و نسبت به هم بردبار هستند . زنان تیپ آتنا و زن هایی که در مرد بدنبال پول و قدرت و شهرت هستند و زنانی که امنیت و ثبات می خواهند از آرس مردها اجتناب می کنند ، با زن ها خیلی صمیمانه رابطه می زنند و سن زن برای آنها خیلی مهم نیست .
با همسرش بیشتر دوست است تا هر چیز دیگری و معتقد است که زن و شوهر همانند دو دوست می توانند در کنار یکدیگر حضور داشته باشند و هر کاری که بتوانند برای خوشحال کردن همسرشان انجام می دهند و از این موضوع لذت می برند.
برای ازدواج نه برنامه ریزی می کنند و نه هنگامی که برایشان پیش بیاید از آن اجتناب می کنند . به پیامدهای درازمدت آن فکر نمی کند . به خاطر طبیعت نفسانی و زمینی شان ممکن است همسرشان، بلافاصله پس از ازدواج حامله شود .
آرس یک عاشق بود نه یک شوهر ؛ فاقد کیفیت هایی است که بتواند یک زندگی مسئولانه ی زناشویی و یا یک کار موفقیت آمیز داشته باشد . چون انتظارات سایرین را برآورده نمیکند به خودش احساس بدی دارد
.
مشکل وقتی پیش می آید که کسی عاشق آن چیزی که او واقعاً هست بشود و بعد توقع داشته باشد که به شخصی کاملاً متفاوت تبدیل شود
.

رابطه با فرزند

بدون قصد بچه دار می شود ( در نتیجه ی طبیعت در لحظه بودن ، به نتیجه ی عمل فکر نکردن و شهوانی بودن )، حضور او در زندگی بچه هایش بسیار عظیم است ، باعث میشود تا فرزندانش حس پدر داشتن کنند، اگر چیزی برای داشتن داشته باشند سخاوتمند است .
بطور کلی بچه ها را خیلی دوست دارند ، زود بچه دار می شوند ، بچه های  زیاد می آورند  و با بچه هاشون مثل دوست و رفیق ، رفتار می کنند  و آنها را در آغوششان می گیرند.

در کار

کارهای بدنی و مسئولیتهایی که در ضمن انجام آنها،فعالیتهای عضلانی و ماهیچه ای داشته باشند را دوست دارند، حتی کارهایی که متضمن کمی خطر کردن باشد . از سیستم سلسله مراتبی شرکت ها خوشششان نمی آید. نسبت به سایرین وفاداری برادرگونه دارد . برنامه ی کاری دراز مدت را دنبال نمی کنند .

از آنجایی که بلافاصله و با عصبانیت واکنش نشان می دهند و زود جوش می آورند، از کار اخراج می شود . پیروی از قوانین و مقررات برایشان دشوار است، طبق احساساتشان عمل می کنند و دید طولانی ندارد .

و اگر خودشان در جایگاه رئیس قرار بگیرند با زیردستانشان رفیق و دوست می شوند و معمولا اوقاتشان را با آنها سپری می کنند و اصلا دلشان نمی خواهد که آنها فکر کنند که ایشان رئیس هستند و به آنها فخر فروشی می کنند.

ویژگی های کلی

اگر بتوانند برای کسی کاری انجام بدهند(به راحتی شاخ در جیبشان می رود) ، قطعا این کار را می کنند و بعضی وقتها از اینکه در مورد بعضی افراد و بعضی مسائل برای آنها کاری از دستشان برنمی آید خیلی احساس شرمندگی می کنند.

این افراد به رقصیدن و فعالیت های بدنی علاقه زیادی دارند و وقت زیادی را صرف این کار می کنند .آنها در هنگام رقص بدن خود را به موزیک می سپارند و شور و شوق عجیبی در خود احساس می کنند و حتی ممکن است حرکات عجیبی از خود نشان دهند.

با اشخاص زیادی در ارتباط هستند که همگی آنان را دوست دارند و همیشه هر کاری که از دستشان بربیاید، برای برای آنها انجام می دهند، خصوصا که با این کارها می توانند مرام ومعرفت خودشان را به آنها نشان می دهند و از این ناحیه، اتفاقات عجیب و غریب زیادی برایشان اتفاق افتاده ولی باز هم نمی توانند بدون آنها زندگی کنند.
برای هر کسی، وقتی کاری از دستشان بر می آید با جان و دل انجام می دهند و هنگامی که نتوانند کاری انجام دهند، شرمگین و ناراحت می شوند، پسران جوانی که هنگامی که پیرمردی را در حال عبور از خیابان می بینند و یا پیرزنی که خرید کرده و بار سنگینی حمل می کند و نمی توانند بی تفاوت از کنار آنها رد شوند و حتما به آنها کمک می کنند، از این دسته افراد هستند.

بسیار پر انرژی هستند و هیچوقت احساس خستگی نمی کنند، توی هر سنی که باشند، همچون پسر بچه کوچک پر انرژی ای هستند که توانایی این را دارند که حتی از دیوار صاف هم بالا برود.

به ورزش کردن بسیار اهمیت می دهند و همیشه و در هر موقعیتی که باشند حتما ورزش می کنند و از آن لذت می برند و هیچوقت از آن احساس خستگی نمی کنند و از انجام دادن ورزشهای خطرناک و نا ایمن که باعث ترشح مقدار زیادی آدرنالین در بدن می شود، احساس هیجان بیشتری می کنند، ورزشها و تفریحاتی مثل اسکی بر روی برف نکوبیده، پارکور، بانجی جامپینگ و . . .

الگوی سالهای پیری عمدتاً در میانسالی شکل میگیرد . به علت خشونت ، حوادث یا جنگ ، معمولاً خیلی از آرس مرد ها به دوران پیری نمی رسند . استرس یا فشار جسمانی همراه با خشم یا ناتوانی ، زندگی مرد آرس را تهدید می کند . ولی بعضی از آنها در پیری بیش از هر زمان دیگری احساس رضایت می کنند . مخصوصاً آنهایی که بر ضد موجهای زندگی مبارزه کرده اند و از آن درس گرفته اند.

 

اسطوره پوزیدون

 پوزیدون (به یونانی: Ποσειδῶν) و (به انگلیسی: Poseidon پسر کرونوس و رئاست. یکی از شش فرزندی بود که بالاخره توانست قدرت‌های دنیا را تقسیم کند. برادران و خواهران او عبارتند از: هستیا، دیمیتر، هرا، هادس و زئوس. در هنگام تقسیم حوضه قدرت میان سه برادر (زئوس – پوزیدون – هادس) فرمانروایی و سلطه کامل بر آب ها و دریاها نصیب او شد، زئوس فرمانروایی آسمان و سطح زمین، و دنیای زیرین هم نصیب هادس شد. او به خدای دریاها شهرت دارد. ایزد مدیترانه بود و به دست تلشین‌ها پرورش یافت. نام‌های الوهیت دیگری که به پوزیدون نسبت داده شده است عبارتند از خدای زمین لرزه‌ها و اسب‌ها. نمادهای مرتبط با پوزیدون عبارتند از: دلفین، نیزه سه شاخ و سه ماهی چنگک دار نیزه‌ای. پوزیدون اغلب از نیروهای خود مانند زمین لرزه، طوفان و اسب‌ها برای ترساندن و مجازات مردم و به عنوان انتقام از آن‌ها استفاده می‌کرد. پوزیدون خود را با زئوس برابر می شمرد و پس از زئوس قدرتمندترین خدا است و طبیعتی ستیزه جو و حریص و سرکش دارد. برای به دست آوردن و تسلط بر سطح زمین و شهرهای خدایان منصوب از طرف زئوس، با آنها درگیر می شده است. رومیان، پوزیدون را با نام « نپتون » می شناسند.

     

 او به خاطر عشق‌هایش با فنا ناپذیرانی چون دیمیتر یا همسر رسمی‌اش آمفیتریت یا حتی با غول‌هایی چون مدوز شهره است. پوزیدون معشوقه‌های بسیار داشت و به دفعات و به انحاء گوناگون و به صور مختلف و متفاوت حتی به شکل تجاوز گرانه با زنان ارتباط بر قرار نموده و پدر فرزندان بیشماری بود. پوزیدون با آمفیتریت «Amphitrite» (یکی از پنجاه حوری دریایی که دختران نروس بودند و نوه اوسیانوس Oceanus، تایتان آب های به هم پیوسته جهان بود) ازدواج کرد،

پوزیدون و همسرش آمفیتریت

 و حاصل این پیوند یک نیمه انسان و نیمه ماهی به نام ترایتون بود.

تریتون

 او همچنین مدوسا (یکی از گورگون‌ها) را نیز حامله کرد تا کریسائور و پگاسوس (اسب بالدار) را دنیا آورد. تجاوز به آیترا «Aethra» توسط پوزیدون بدنیا آمدن تسئوس را به همراه داشت؛ او بعد از تجاوز به کاینئوس «Caeneus» او را به درخواست خودش به یک مرد تبدیل کرد. تجاوز بعدی آمیمونه «Amymone» را گرفتار خود کرد، وقتی او سعی داشت از دست ساتیر فرار کند و پوزیدون او را نجات داد. 

نجات آمیمونه توسط پوزیدون از دست ساتیر

دیگر فرزندان پوزیدون شامل: ایمولپوس «Eumolpus»، پولیفموس (یکی از سیکلوپ‌هااوریان، شاه آمیکوس، پروتئوس، آگنور و بلوس از ائوروپه، پلیاس و پادشاه مصر بوسایرس «Busiris» بودند. او پدر موجودات نا‌میمونی چون سرکوپ‌ها، آلوئادها، کریزائور و پولیفم سیکلوپ است. پسران پوزیدون هیولاها و غولها بودند، اما پدر و پسرانش با هم وفادار و صادق و رو راست بودند. بعد از اینکه اودیسه، پولی فیموس، پسر پوزیدون، را کور کرد، پوزیدون تا ۲۰ سال به فکر انتقام جویی از او بود و احساس کینه و نفرت شدیدی نسبت به اودیسه داشت. 

او اغلب در امور فناپذیران دخالت می کرد. از آنجا که زئوس سلطه کامل بر سطح زمین و آسمان را در دست داشت، پوزیدون همواره به او حسادت می کرد، یک بار بر علیه زئوس قیام کرد، زئوس برای مجازات او را به سرزمین تروا تبعید کرد.

او همراه با آپولو که او هم به جرمی محکوم به خدمت برای پادشاه تروا که دست نشانده زئوس بود گردید،  به اتفاق یکدیگر برای ساخت دیوار دور شهر تروا مزدوری می کردند . او همواره حسرت سلطه برسطح  زمین را داشت. یکی دیگر از بدنامی‌های پوزیدون حاصل رقابت او در منطقه آتیک با الههٔ جنگ، آتنا، بر سر شهر آتن بود. برای فریفتن دلهای مردم شهر، پوزیدون نیزهٔ سه شاخ خود را بر روی زمین پرتاب کرد و باعث بوجود آمدن بهار در آکروپولیس شد، او به مردم آتن چشمه‌های آب شور را هدیه داد، اگرچه دست آخر آتنا به سبب دادن درخت زیتون به مردم آتن در این نبرد پیروز شد و به خواست زئوس مبنی بر حاکمیت بر شهر آتن نهایتاً جامه عمل پوشانید . او چنان ناکام ماند که با نیزه سه شاخ خود بر صخره آکروپول ضربه زد که رد آن در عهد تاریخی نیز پابرجا بود و پوزیدون از این تصمیم خشمگین شد و دشت‌های آتن را با طوفان های عظیم غرق کرد. سرانجام، آتنا و پوزیدون با آمیختن نیروهای یکدیگر با هم متحد شدند.

او همچنین بر سر سروری بر شهر کورنت با هلیوس و حاکمیت بر شهر آرگوس با هرا همسر رسمی زئوس که این شهر و حاکمیت بر آن را به او سپرده بود به رقابت پرداخت ولی نها یتاً  ناکام ماند. 

پوزیدون در جنگ تروا جانب یونانیان که متجاوزین و حمله کنندگان به تروا بودند را گرفت، زیرا هنگامی که دیوار شهر تروا را ساخت و به پایان برد، ترواییان اجرت آن را نپرداخته و دین خود را به او ادا نکردند. با این حال پوزیدون با پنهان کردن آنه از چشم آشیل از آنه پشتیبانی کرد.

معبد پوزیدون مشرف به دریاست. پوزیدون ایزد زلزله و ایزد عنصر مایع است که عالی‌ترین تظاهر آن دریای با شکوه و توانایی بالقوه سرکشی و طوفانی بودن آن است. پوزیدون در ژرفای آبها زندگی می کند. او گاه سوار بر ارابه خود که اسبانی به رنگ خزه و در عمق کف دریا آن را می کشند، با صدای بلند و رسایش، بر امواج فرمان می راند، طوفان ها را رام می کند یا آنها را برمی‌انگیزاند. نیزه سه سر او مد (عکس جزر) را باعث می شود. با وجود اینکه پوزیدون خدای اسب‌ها بود، آتنا اولین ارابه را درست کرد. همچنین آتنا اولین کشتی را ساخت تا بر روی دریایی که پوزیدون فرمانروای آن بود حرکت کند و همانا صرفاً با کمک این ایزد بانو و خرد و تدبیر اوست که می توان بر این حوزه وجودی و غرایز و عواطف آن فائق آمده و آنرا در اختیار گرفت .

اقوام، حتی اقوامی که در عمق قاره ها و به دور از سواحل و دریاها به سر می بردند، او را می پرستیدند، زیرا نه تنها بر دریاها فرمان می راند، بلکه بر  چشمه ها و مجاری نهفته در زیرزمین نیز حکومت داشت، و ایجاد زلزله می کرد و همچنین به واسطه تلاطم دریا و ایجاد موج و طوفان و نیز پدیده جزر و مد آب دریا ها به مقاصد و اهداف غریزی و احساسی و عاطفی خود دست می یافت. نا خداها و ملاحان و ملوانان یونانی در جزیره ها و خلیج ها و معابر و قسمت های خطرناک دریاها برای او معبد می ساختند تا با عبادت و اطاعت وی از خشم خدای دریاها ایمن باشند و سفرشان را بی خطر انجام داده و از انواع رویکردهای پوزیدون با ایشان جان سالم به در ببرند .  

 

 

دریا نوردان پوزیدون را ستایش می کردند و ایمنی دریا را از او خواستار می شدند. توان پوزیدون نه تنها بر دریا، بلکه بر آبهای شیرین و بر پریان دریایی گسترده بود. او با پراکندن رطوبت برخاسته از تبخیر آب دریا ها در حاصلخیزی کشتزارها سهیم بود. پوزیدون را از ایزدان کشاورزی نیز نامیده‌اند.

 

اسطوره زئوس

او رب النوع آسمان, رب النوع باران و زاینده ابرها بود. او بود که آذرخش های دهشتناک میساخت. قدرتش بیش از مجموع قدرت سایر رب النوع ها بود.

او کوچکترین فرزند کرونوس و رئا بود.پیش بینی شده بود که مقدر است کرونوس از پسر خود  شکست بخورد، پس کرونوس برای جلوگیری از بروز چنین حادثه ای هر فرزندی را که به دنیا می آمد، بی آنکه از دختر یا پسر بودن او آگاه شود, را بلافاصله میبلعید. او در کل ۳دختر و ۲ پسر را بلعید.

رئا با فریب دادن کرونوس توانست زئوس را نجات دهد. هنگامی که زئوس به سن بلوغ رسید متیس را ترغیب کرد به کرونوس ماده ای تهوع آور بخوراند  ، همین باعث شد تا کرونوس خواهران و برادران زئوس را بالا بیاورد. آنگاه زئوس همراه با برادرانش پوزیدون و هادس و سایرین متحد شد و کرونوس را شکست داد.

پس از پیروزی, سه رب النوع برادر- زئوس, پوزیدون و هادس برای تقسیم جهان بین خود قرعه کشی کردند.

زئوس آسمان , پوزیدون دریا و هادس جهان زیرین را بردند. گرچه قرار بود زمین و کوه المپ به صورت مشترک بماند, اما زئوس حکمرانی خود را به این ناحیه نیز کشاند.

زئوس از روابط مشروع و نامشروعش با الهه ها و پری ها وزنان میرا , پدر نسل دوم رب النوع ها و نیمه رب النوع ها شد.

زئوس در ارتباط با زنان میرا اغلب خود را به ظاهری غیر انسانی در می آورد تا آنان را بفریبد.

او که فرزندان بسیاری داشت همچون پدرش از شکست خوردن توسط یکی از پسرانش میترسید. پیش بینی شده بود پسر متیس ـ اولین همسر از هفت همسرش- پسری به دنیا می آورد و بر رب النوع ها وانسان ها حکمرانی میکند.در نتیجه وقتی متیس باردار شد وی را فریب داد و کوچکش کرد وبرای ممانعت از تولد , متیس را بلعید. بعدها معلوم شد فرزند پسر نبود،  بلکه آتنا بود که سرانجام از میان سر زئوس متولد شد.

 البته زئوس اولین رب النوع یونانی حامی و بخشنده و مورداعتماد بسیاری از پسران و دخترانش بود.

او به دخترش آرتمیس هر آنچه را که الهه شکار نیاز داشت , یعنی تیروکمان , سگ های شکاری و اختیار شفقت داد. همچنین به دختر دیگرش آتنا اعتماد کرد و به وی قدرت داد.

جنبه ی سایه گونه پدر مخرب نیز بخشی از ذات زئوس است. پدری زنباره که اجازه داد هادس , پرسفون را بدزدد و به او هتک حرمت کند. پای لنگ هفائستوس را هم به زئوس نسبت داده اند. پسر دیگرش آرس را طرد کرد چراکه مورد نفرت او بود.

با همه ی رفتار های سایه وار, بخش اصلی طبیعت زئوسی مولد بودن است.

آذرخش و عقاب نمادهای اصلی زئوس هستند . نمادهایی  بیانگر قطعیت , سرعت عمل و “عمل از راه دور” .آذرخش نشانه ای از قدرت کیفری زئوس است. صاعقه از فاصله ی دور می آید و قاطعانه ضربه میزند. زئوس وقتی  ایازون  را در مزرعه در کنار دیمتر دید او را با صاعقه کشت.

همچنان که عقاب مظهر توانایی شکار موفق است.عقاب از زمین اوج میگیرد , سریع پایین می آید و شکار را در پنجه هایش میگیرد.

قلمرو زئوس آسمان است و کهن الگوی زئوس, او را مستعد زندگی کردن با سرش میکند. او به وسیله کلمات ابراز وجود میکند. با اموری انتزاعی مثل پول ,‌ سرمایه, قانون یا قدرت و نه با دست یا بدن سر و کار دارد و از قلب و احساسش جداست.

پوزیدون و هادس جنبه های سایه ی زئوس و بخش هایی از کهن الگوی پدرهستند که مردان قدرتمند , آنها را سرکوب میکنندو یا نادیده میگیرند.

زئوس جاه طلب بود و به عنوان رب النوع اصلی,‌توانایی حکمرانی بر قلمرو خود را داشت. اصرار بر ریاست بر قلمرو شخصی,‌تمایل اصلی این کهن الگوست.

از طرفی زئوس سیاست مداری بود که قدرت عجیبی در ایجاد اتحاد بین افراد داشت.او سیکلوپس و صددست را نجات داد تا به کمک آنها بر تیتان ها غلبه کند. او تنها به اهداف خود فکر میکند.

گفتیم که زئوس کهن الگویی است که مردان و زنان را را به جستجو و استفاده از قدرت وا میدارد. از نظر تاریخی ,‌مردان با قدرت گمان میکنند که با مجوز و حق الهی حکمرانی میکنند و این عجیب نیست, چون زئوس بر آنان غلبه دارد.

مردان  طالب قدرت از سقوط کردن میترسند , پس به هر حرکتی مظنونند. به همین دلیل هم دشمنان زیادی را برای خود دست وپا میکنند.

 

اسطوره آرتمیس

 از ایزدان اسطوره‌ای یونان ، خدابانوی شکار و حیوانات وحشی ، الهه ی حاصلخیزی ، ماه ، استقلال و  پیچیده ترین خدای المپ  ، بزرگترین فرزند لتو و زئوس، و خواهر دوقلوی آپولو.  

 او به تیر و کمانی که به وسیلهٔ هفائستوس و سیکلوپ‌ها ساخته شده مجهز بود و تیر اندازی بی خطا و حامی همه ی موجودات تازه حیات یافته بود . طبیعت وحشی قلمرو اوست .

سمبل او شامل ماه، گوزن، سگ شکاری، خرس ماده، مار، درخت سرو، تیر و کمان می باشد.

بر اساس افسانه، آرتمیس یک روز قبل از آپولو به دنیا آمده بود. او در جزیرهٔ ارتیجیا به دنیا آمد، سپس بلافاصله پس از تولدش به مادرش در گذار از تنگهٔ دلوس کمک کرد. جایی که آپولو بدنیا آمد.

معبد آرتمیس که از عجایب هفتگانه بوده ، در ترکیه قرار دارد.


خصوصیات آرتمیس

آرتمیس همچون آتنا جلوه ی آرمانگرایی و تفکر منطقی یا به عبارتی کهن الگوی هدف گرایی است.

آرک تایپ آرتمیس بخشی از شخصیت یک زن است که تمایل به طبیعت و حضور در آن داردو اهل سفر اکتشافی است.زنانی جنگجو که در زندگی نیاز به حضور دایم مرد در کنارشان ندارند ، می جنگند و زندگی را به پیش می برند.

آرتمیس یکی از الهه‌های باکره المپ به شمار می‌رفت . او ( مانند آتنا و هستیا که مظهر ویژگی های زنانه و خود بسندگی در زنانند) بر خلاف دیگر خدایان و خدابانوان کوه المپ در مقابل عشق و عاشقی مصونیت داشت. دلبستگی های عاطفی ، او را از پیگیری آنچه برایش مهم بود باز نمیداشت. در مقام کهن الگو،  آرتمیس بیانگر نیاز زنان به خود مختاری و نیز مظهری است از توانایی در تمرکز کردن بر آنچه که برایشان پر معناست. این کهن الگو نمونه ی زنانی است که فعالانه اهداف خویش را دنبال می کنند.

در تبیین مفهوم باکره می توان گفت جنبه باکره ی این خدابانوان اشاره به بخشی از روان زن دارد که تحت سلطه و تملک مردان در نمی آید، از مردان و تأییدشان بی نیاز است و موجودیتی به کمال، جدا از مرد و از آن خود دارد. آنها هرگز تن به ازدواج نداده زیر نفوذ قدرتمندی نرفته، اغفال نشده و مورد تجاوز و تحقیر قرار نگرفته اند . به علاوه عشق و دلباختگی در آنان کارساز نبوده است.

آنها این توانایی را دارند که در مشغولیت های خویش غرق شوند و در عین حال هر آنچه را که از حوزه تمرکزشان خارج است و یا ربطی به هدف نهاییشان ندارد نادیده بینگارند. این دسته از زنان با بی اعتنایی به قضاوت دیگران کاری را انجام می دهند که برایشان اهمیت دارد و رضایت خاطرشان را فراهم می سازد.

این تمرکز یکسویه موجب دور شدن آنها از عواطف و غرایز خویش و نیز گسست پیوندشان با دیگران می شود.

این زنان به منظور رشد استعدادها و پیگیری ارزش های درون، غالبا از اجرای نقش های سنتی زنانه اجتناب می ورزند. وفاداری به خویشتن و در عین حال انطباق با شیوه زندگی در دنیای مردان مبارزه اصیلشان می باشد.

کهن الگوی آرتمیس (همانند آتنا و هستیا ) نماینده جنبه های استقلال،فعالیت و رابطه گریزی در روان زنان است. آرتمیس کهن نمونه  برونگرا و نائل به اهداف است. این خدا بانو بیانگر انگیزه های درونی در زنان است که برای رشد و تحقق استعداد ها، پیگیری علایق، حل مشکلات ، رقابت با دیگران ،بیان خویش از طریق سخنوری یا اشکال هنری ،مدیریت امور زندگی و نیز هدایت اندیشه و تفکر به کار می آید. هر زنی که در زندگی خواهان  فضایی برای خویش  است ، با طبیعت احساس همگونی می کند، از درک ساختار اشیا لذت می برد و یا اینکه از خلوت با خویش احساس رضایت می کند ، با یکی از این خدابانوان باکره( آرتمیس، هستیا ، آتنا)  آشنایی دیرینه دارد.

کهن نمونه خدا بانوی باکره :

آرتمیس در مقام خدابانوی باکره و شکار و ماه تجسم روح آزادانه زنانه است و بیانگر حس دست نخوردگی، کمال در خود و در ذهنیت (من خود قادرم از پس زندگیم برآیم) خصوصیاتی که به زن فرصت می­دهد با اطمینان خاطر و روحی آزاده عمل کند. این کهن الگو به زن قدرت می­بخشد تا مستقل از وجود مرد به کمال هستی دست یابد و بی نیاز از تایید او در جهت علایق و خواسته­های خویش گام بردارد.

در اسطوره­ها آمده که آرتمیس به کسانی که از اوکمک می­طلبیدند مصمم و بی دریغ یاری می­رساند و از آنها حمایت می­کرد.

آرتمیس بیانگر کیفیت­های آرمانی جنبش زنان چون نیل به هدف، توانایی، رهایی از قید مردان و داوریهایشان و حمایت از مظلومان، زنان ناتوان و کودکان بوده است. مسائل مورد توجه آرتمیس با اولویتهای جنبش زنان همسانی دارد. آرتمیس نقش خواهر بزرگ و رهبر را دارد.

آرتمیس در پیگیری اهداف و اصول اخلاقی خود بسیار جدی است. در کودکی رقابتجو، مصمم، شجاع و نیز اراده ای در جهت پیروز شدن دارد و در راه رسیدن به خواسته اش محدودیتی برای خود قائل نمی­شود. در آرتمیس بودن دختری که در نوجوانی عاشق اسب سواری است شک و تردیدی وجود ندارد.

 مشکلی که دختران آرتمیس با آن مواجهند رابطه با مادرانی است که از نظر آنان ضعیف و منفعل هستند. آرتمیس در پی نفی همگونی با مادر، هر آنچه که زنانه پنداشته شده چون لطافت ، پذیرابودن و امیال زناشویی و مادری رد می­گردد.

نوعی رابطه ناسازگار و ناقص هم هست که بعضی از زنان آرتمیسی در تکرار رابطه ناهمگون خود با پدر درگیر آن می­شوند. چنین همسری او را در اهدافش یاری و تشویق نمی­کند و با عیبجویی و انتقاد نیرویش را تحلیل می­دهد. زن آرتمیسی نیز همانطور که با پدر رفتار می­کرد ستیزه جو باقی می­ماند و به کار خود ادامه می­دهد اما روان و حرمت ذاتش تحت تاثیر این ناسازگاری در هم می­شکند و سرانجام به قالب زنی که خواست شوهر است درمی­آید.

همسانی با آرتمیس ساختار شخصیتی زن را شکل می­دهد و احساس نیاز به پیگیری علایق و خواسته­های شخصی را در او برمی­انگیزد. در غیر این صورت این کهن الگو از تحقق واقعی و بیان راستین خویش بازمی­­ماند و زن آرتمیسی را مضطرب و در نهایت افسرده می­سازد.

آرتمیس عنوان دور دست را از آن خود کرده است. فاصله­گیری عاطفی از ویژگی­های زن آرتمیسی است. خشم از کردار ناشایست، وفاداری به دیگران، قدرت بیان نظرات خویش و نیز گرایش به عمل ، همگی می­تواند از خصایص نیکوی زنان آرتمیس باشد ،  اما فاقد حس ترحم است. اگر زن آرتمیسی ضعف و آسیب­پذیری را تجربه کند و درک و همدردیش نسبت به دیگران بیشتر شود و بتواند اشتباهات خود و دیگران را نادیده بگیرد در نتیجه همدلی­اش بیشتر می­شود.

 دو عملکرد متفاوت آرتمیس؛ از یک طرف او ناجی زنان و ارزشهای زنانه است که در چنگال مردسالاری بی حرمت و سرکوب گشته­اند و از طرف دیگر با قدرت تمرکزش بر اهداف قادر است زن را به قربانی کردن خصایصی سنتا زنانه، چون پذیرا بودن، تیمارداری، پیوند با دیگران و نیز فداکاری در حق دیگران برانگیزاند.

در هر زن آرتمیسی احتمالا جنبه­هایی همچون پاره جوان، زیبا و خوشبینانه­ای نهفته است که جلوه لطافت و آسیب­پذیری و استعداد اوست برای صمیمیت ، نزدیکی و وابستگی به دیگران.

زن آرتمیسی باید بخشهای انعطاف­ناپذیر و نیز استعداد برقراری رابطه  با دیگران را در خود پرورش دهد. او نیاز دارد آسیب­پذیری را تجربه کند، دیگران را دوست بدارد و عمیقا نگرانشان باشد. او نه تنها به استقلال ، به صمیمیت و نزدیکی هم نیاز دارد.

 

 

اسطوره آفرودیت


در اسطوره یونانی ، آفرودیت حضور بی نظیری داردکه باعث می شود میرنده ها ( انسانها) و خدایان به استثنای سه خدا بانوی باکره) عاشق او بشوند و زندگی نو و تازه ای بیابند. او میتواند یک مجسمه را تبدیل به زنی جاندار کند در حالیکه آتنا میتواند انسانهای جاندار را تبدیل به مجسمه کند. آفرودیت الهام بخش شعر و سخنان شور آمیز است و نماد نیروی عشق و خاصیت تبدیل بخشی آن است.

اما آفرودیت هیچگاه قربانی و مظلوم واقع نگشت و هیچگاه رنج و مرارت نکشید. در روابط اش با دیگری ، احساس میل و تمنا همیشه دوطرفه بوده و او هرگز قربانی هوس های دیگری نشده است. او تجربه های احساسی با دیگران را بیشتر از تجربه های مستقل و تنها( که تنها خدایان باکره را بر می انگیزاند) ، و یا تجربه های متصل شدن و باقی ماندن در یک رابطه ( خدا بانو های آسیب پذیر) ارزش می نهد.

پس بعنوان یک خدابانوی کیمیاگری ( خاصیت استحاله بخشی)، آفرودیت شباهت هایش با خدابانوهای دو دسته دیگر آشکار است اما او بطور ذاتی ، متفاوت با هر دو گروه خدابانو ها است. یعنی درست است که برای آفرودیت رابطه مهم است اما نه به معنای رابطه توام با تعهد طولانی مدت ( مثل خدابانو های آسیب پذیر) آفرودیت بدنبال ایجاد رابطه است تا انرژی جدیدی به زندگی بیابد. این آرکی تایپ، ظهور اش یا از طریق روابط جنسی است و یا خلاقیت وسیله .

آنچه که آفرودیت بدنبال آن است،  با خدایان باکره متفاوت است اما او نیز مانند خدابانو های باکره ، تمرکزش در این است که چه چیزی برای خودِ او معنا دار است و وقتی تمرکز میکند دیگران نمی توانند حواس او را از هدفی که دارد پرت کنند. آفرودیت به آنچه ارزش می نهد منحصرا برای شوق شخصی است و جهت موفقیت ، دست آورد اجتماعی و یا شهرت نیست. از قضا آفرودیت در این مورد بطور متناقضی (پارادوکسی ) به هستیای درون گرا شبیه است که در صورت ظاهر هیچ شباهتی به آفرودیت ندارد. ( هیچکدام به دنبال شهرت و موفقیت اجتماعی نیستند)

آفرودیت خدابانوی زیبائی که رومی ها او را ونوس می نامند ، زیباترین خدا بانو هاست . شاعران از موهای طلائی و چشمهای براق و پوست نرم و سینه های زیبای او شعر ها سروده اند . هومر او را “عاشق خندیدن” و سرشار از دلربائی غیر قابل مقاومت می دانست. او سوژه محبوب مجسمه سازان بخاطر داشتن اندام هوس انگیز و زنانه است.

طلائی” صفت آفرودیت است و یونانیان طلائی را به مفهوم “زیبائی ” می گرفتند. پرنده منسوب به او “قمری” و مرغ عشق و قو است. گل سرخ که هدیه عشاق به همدیگر است و از میان میوه ها سیب ، بخصوص سیب طلائی رنگ ، و انار سرخ ( که با پرسفون در اینجا شراکت دارد) میوه های منسوب به آفرودیت است.

اسطوره زایش آفرودیت:
در اسطوره های یونانی دو روایت از زایش و تولد آفرودیت آورده شده است . هسیود و هومر دو داستان کاملا متفاوت را نقل می کنند. در مدل هومری ، آفرودیت تولدش عادی بود. او دختر زئوس و یک پری دریائی به نام دیون است. اما در مدل هسیود، آفرودیت از یک جنایت وحشیانه متولد شد. کرونوس هنگامی که آلت جنسی پدرش اورانوس را به دریا افکند ، کف های سفید مانند اسپرم به همه جا پراکنده شدند و از آن کف ها آفرودیت به شکل یک زن بالغ به وجود آمد تصویر آفرودیت،  بر آمده از کف های دریا از بتوچلی نقاش- به نام ” تولد ونوس” یک اثر جاودانه است. روایت است که وقتی آفرودیت از دریا برآمد و به جزیره سیترا در قبرس وارد شد ، اروس ( عشق) و هیمه روس ( تمنا) با او همراه بودند و با همراهی آنها به کوه المپ رفته و مورد استقبال قرار می گیرد.

بسیاری از خدایان که از زیبائی او در شگفت بودند خواستار او شدند . اما برخلاف خدابانو های دیگر که شوهر خود را انتخاب نکرده بودند ( پرسفون اغفال شده ، هرا اغوا شده ، دیمیتر تجاوز جنسی شده ) ، آفرودیت آزاد بود که همسر خود را بر بگزیند. او هفایستوس ، خدای لنگ و صنعتگر و خدای آتش و آهنگری را برگزید. و هرا که مادر هفاستوس بود ، پسرش را بخاطر این ازدواج از خود طرد کرد . آفرودیت و هفایستوس فرزندی بوجود نیاوردند . ازدواج آنها ، اتحاد زیبائی و صنعت است که نتیجه اش “هنر” است.

در شجره خانوادگی ، آفرودیت با نسل دوم المپیان مرد نسل پسران بیشتر همطراز است تا نسل پدران ( زئوس ، پوزیدون و هادس) . آفرودیت با ارس خدای جنگ رابطه عاشقانه ایجاد کرد و فرزندانی ازاین دو بوجود آمد. یکی از عشاق دیگر او ، هرمس ، پیام آور خدایان بود که ارواح را به جهان زیرین هدایت میکرد و خدای مسافرین ، ورزشکاران و بازرگانان و خدای ارتباطات و خلاق آلات موسیقی و شعبده باز کوه المپ بود.

آفرودیت و آرس سه فرزند داشتند : یک دختر به نام “هارمونیا” یعنی هارمونی و موزونی دو پسر دوقلو به نامهای دایموس ( ترور) و فوبوس ( ترس) ، که با پدرشان همیشه در جنگ همراه بودند. اتحاد آفرودیت و آرس ، اتحاد دو تمنای غیر قابل کنترل ، عشق و جنگ اند که اگر در تعادل کامل قرار بگیرند میتوانند “هارمونیا” را بوجود بیاورند.

فرزند آفرودیت و هرمس هم یک فرزند خنثی است به نام هرموآفرودیت که زیبائی را از هر دو و اسم خود را از هردو و جنسیت را از هردو به ارث برده . بعنوان یک نماد ، هرموآفرودیت می تواند ، هر دو جنس گرائی ( تمایل به زن و به مرد از لحاظ جنسی ) و یا اندروژنی یعنی دریک بدن با ویژگی های جنس مخالف را بیانگر باشد.

بنا به روایاتی ، اروس ، خدای عشق ، پسر دیگر آفرودیت است که با برخی روایات دیگر که میگوید اروس خدای کهن تر از همه خدایان است مغایر است. هسیود می گوید که اروس ، نیروی ازلی زندگی است که قبل از تایتان ها و المپین ها بوده است. در روایت دیگر اروس در کنار آفرودیت از کف های دریا بر آمد و با او بسوی المپ روانه شد . اما اسطوره های موخر ، اروس را فرزند بی پدر آفرودیت به شمار می آورند. یونانی ها اروس را به شکل مرد جوان و توانائی توصیف و یا نقاشی میکردند . اما در طول زمان اروس که در آغاز یکی از نیروهای ازلی بود ، رفته رفته تبدیل به یک بچه بالدار به نام کیئوپید Cupid شد.

لینک ادامه مطلب...  

Dedicated Cloud Hosting for your business with Joomla ready to go. Launch your online home with CloudAccess.net.